I dag kan man læse en artikel på
www.efb.dk med overskriften "Gommesen kigger fremad".
Artiklen burde have heddet: Gommesen kigger indad.
Skriblerierne handler som vanligt om, at Esbjerg har tabt en kamp, denne gang til et bedre hold.
Artiklen burde have haft følgende ordlyd (det er naturligvis bare min egen fjollede betragtning og alle "citaterne" er naturlgivis fiktive):
EfB-træner Peter Gommesen erkender blankt, efter endnu et nederlag til Sønderjyske, at han ikke var manden, der kunne få Esbjerg tilbage på ishockeylandkortet. Han har som følge af en sæson præget af middelmådige resultater valgt at træde tilbage fra sin stilling som cheftræner for Esbjergs ishockeymandskab. Esbjergs ledelse vil nu bruge den kommende uges kamppause på at finde en ny mand, der kan træne holdet resten af den indeværende sæson.
På trods af resultatmæssig fremgang den seneste tid, måtte Peter Gommesen erkende, at resultaterne generelt har svigtet.
- Esbjerg har et hold, som i denne sæson burde hænge fast i top fire. Ser man på budgettet, så burde vi have fået mere ud af holdet. Vi har ikke været dygtige nok til at hente de rigtige spillere til de pladser, hvor jeg synes holdet har mangler. Det tager jeg naturligvis min del af ansvaret for.
-I min tid i Esbjerg har vi haft som delmål, at skabe en fast stamme af spillere med rødder i Esbjerg. Et sådant mål tager tid, men jeg mener, at jeg har gjort mit til, at Esbjerg på sigt kan opfylde netop det mål. I år har to spillere, som har fået deres hockeyopdragelse i Esbjerg fået debut på landsholdet, det er jeg som træner stolt af.
-I mine tre år i klubben har der været mange resultatmæssige rutsjeture, vi har haft flere rigtig gode perioder med mange sejre på stribe, som desværre blev afløst resultatfattige perioder. Det kan skyldes mange ting, men jeg synes desværre, at vi ret ofte har været forfulgt af skader, det skal dog ikke være nogen undskyldning, men måske en af årssagerne til, at vi aldrig fik indarbejdet den kontinuitet, som er nødvendig, hvis man skal ligge i toppen. Efter de seneste par måneders mangelende resultater, synes jeg var det var tid til at stoppe.
-Mit hjerte banker fortsat for Esbjerg, og jeg glad for den støtte fans og sponsorer har vist ishockeyen i Esbjerg i de år, hvor jeg har været en del af holdet.
Administrerende direktør i EfB Søren Poulsen udtaler, at han beklager, at Peter Gommesen har valgt at træde tilbage fra sin position som træner for EfB's ishockeyhold.
- Det kommer lidt bag på mig, at Peter har valgt at sige stop nu, men vi respekterer naturligvis hans beslutning. Peter har altid givet sig 100 procent for Esbjerg, det skal der ikke herske tvivl om. Men det er klart, at Peter har mærket presset fra omverdenen på egen person. Han har været en vigtig af del af det mål vi fortsat har i Esbjerg, nemlig at vi skal tilbage toppen af dansk ishockey, og det skal ske med en grundstamme af spillere fra egne rækker.
-Vi har i år skåret kraftigt i vores budget i forhold til sidste sæson, hvilket naturligvis har sat sit præg på holdkortet, men det er ikke Peters skyld. Vi har i fællesskab forsøgt at sammensætte den rette trup, for de midler vi har til rådighed, og det gav nogle hårde arbejdesbetingelser, men jeg synes, at Peter gjorde, hvad han kunne, med det han havde til rådighed.
Esbjerg har naturligt nok ikke nogen umiddelbar afløser til cheftrænerposten, hvorfor Henrik Alfredsson indtil videre vil blive forfremmet til cheftræner.
Esbjerg takker Peter Gommesen for hans indsats og ønsker held og lykke med fremtiden. Måske kan man se Peter i en anden rolle i klubben i fremtiden, men det er der på nuværende tidspunkt ikke taget stilling.
Nåh ja, man kan altid "skyde" på træneren...